Τρίτη 7 Οκτωβρίου 2014

ΚΑΝΕΝΑΣ ΦΟΙΤΗΤΗΣ ΝΑ ΜΗΝ ΑΝΑΓΚΑΣΤΕΙ ΝΑ ΠΑΡΑΤΗΣΕΙ ΤΙΣ ΣΠΟΥΔΕΣ ΤΟΥ



(ανακοίνωση με αφορμή τις μεταγραφές)

Οι εγγραφές πρωτοετών έχουν τελειώσει και ήδη διανύσαμε την πρώτη εβδομάδα μαθημάτων. Οι σπουδές δεν είναι εύκολες σήμερα για μεγάλο κομμάτι της νεολαίας. Ακόμα και για αυτούς που πέρασαν σε κάποιο ΑΕΙ ή ΤΕΙ τα βάρη της διαμονής σε μια πόλη πέραν αυτής του πατρικού σπιτιού αποτελεί δυσβάσταχτο έξοδο για την οικογένεια. Οι μεταγραφές των πρωτοετών πάνε να καλύψουν, θεωρητικά, αυτήν την αδυναμία. Κάποιος ''κακοπροαίρετος'' θα αμφισβητούσε αυτήν την πρόθεση του υπουργείου για την δήθεν διευκόλυνση των φοιτητών και των οικογενειών τους. Βέβαια είναι ρευστά τα όρια μεταξύ του κακοπροαίρετου κι εκείνου πουβλέπει το δάσος και όχι το δέντρο.

1. Το υπουργείο προβάλει τις μεταγραφές ως μια λύση η οποία θα βοηθήσει τον ίδιο τον φοιτητή, η πραγματικότητα μάλλον δεν είναι έτσι ακριβώς. Πέραν από το αυτονόητο πως δεν γνωρίζουν ακόμη σε ποιο τμήμα θα φοιτούν δεδομένου ότι τα κριτήρια δεν έχουν ξεκαθαρίσει ακριβώς ακόμη, όπως επίσης είναι απροσδιόριστο το πότε τελικά θα μεταγραφούν στο αντίστοιχο τμήμα μιας και η αυτόματη μεταγραφή που υπόσχονταν ο Λοβέρδος δεν ισχύει πλέον, η μετακίνηση 20.000 φοιτητών προς τα μεγάλα πανεπιστήμια (Αθήνα, Θεσσαλονίκη) θα δημιουργήσει τεράστια προβλήματα. Τα πανεπιστήμια έχουν χτυπηθεί βάναυσα από την κυβέρνηση και την τρόικα τα τελευταία χρόνια. Η υποστελέχωση, από τις απολύσεις του διοικητικού προσωπικού, μέχρι την έλλειψη καθηγητών, η ελλείψεις βασικού εξοπλισμού σε πολλά τμήματα πανελλαδικά, οι ανεπάρκειες σε κτιριακές εγκαταστάσεις κάνουν αδύνατη την ομαλή λειτουργία των ΑΕΙ - ΤΕΙ. Η υποχρηματοδότηση στην παιδεία και η εναρμόνισή της στην βάση της δημοσιονομικής πολιτικής έχει φέρει στα ιδρύματα μια διαλυτική κατάσταση. Ο διπλασιασμός των εισακτέων σε κάποια τμήματα ισοδυναμεί με την αδυναμία λειτουργίας τους.

2. Πέραν της συνειδητής, από πλευράς κυβέρνησης υποτίμηση και οικονομικής αφαίμαξης της παιδείας άλλο ένα στοιχείο που αποδεικνύει πως οι μεταγραφές αποτελούν μια προμετωπίδα του δήθεν ενδιαφέροντος για τους πληττόμενους νεολαίους αποτελεί η έμμεση ή και άμεση ιδιωτικοποίηση των πανεπιστημίων. Δίδακτρα ήδη έχουν μπει σε κάποια μεταπτυχιακά, γεγονός που ανοίγει τον δρόμο και για την ένταξη, στο μέλλον, των διδάκτρων και σε προπτυχιακό επίπεδο. Η εκπαίδευση δεν είναι δωρεάν ακόμα και σήμερα που δεν έχουν θεσμοθετήσει τα δίδακτρα. Όταν καλείται ο φοιτητής να πληρώσει την σίτιση, την στέγασή του, την μετακίνησή του ακόμα και τα βιβλία. Που είναι το ενδιαφέρων των κυβερνώντων γύρο από αυτά τα καθημερινά βάρη ενός νέου που σπουδάζει;

3. Το ζήτημα λοιπόν σήμερα δεν είναι οι μεταγραφές και μόνο. Το ζήτημα είναι πως επί τις ουσίας είτε με έμμεσο τρόπο, υπολειτουργία ιδρυμάτων, έλλειψη προσωπικού, γενικότερα υποβάθμισή τους, είτε με άμεσο τρόπο διαγραφές φοιτητών, ν+2, ιδιωτικοποίηση η νεολαία όλο και περισσότερο αδυνατεί να σπουδάσει, όλο και περισσότερο οδηγείτε εκτός πανεπιστημίων. Ουσιαστική στήριξη των φοιτητών και των οικογενειών τους, της νεολαίας που θέλει να μορφωθεί θα ήταν η άμεση χρηματοδότηση της παιδείας από το κράτος. Η ύπαρξη υλικής μέριμνας για τους φοιτητές σε αναμονή μεταγραφής αλλά και επί του συνόλου, επιδόματα για σίτιση και στέγαση, ανέγερση νέων εστιών για την κάλυψη των αναγκών που υπάρχουν και ανακαίνιση όσων ήδη λειτουργούν, κονδύλι για την μετακίνηση με ΜΜΜ.

4. Σήμερα είναι αναγκαία παρά ποτέ η συσπείρωση των φοιτητών, των φοιτητικών συλλόγων, όσων παρατάξεων, σχημάτων, πρωτοβουλιών, επιτροπών στοχεύουν στην διεκδίκηση δημόσιας και δωρεάν παιδείας, για την διασφάλιση της αξιοπρέπειας της νεολαίας κόντρα στους σύγχρονους αποκλεισμούς από την εκπαίδευση. Μπαντιέρα μας το σύνθημα ''κανένας φοιτητής να μην αναγκαστεί να παρατήσει τις σπουδές του'' δεν θα υποκύψουμε στους εκβιασμούς που δεχόμαστε, να μην σκύψουμε το κεφάλι στο αποκρουστικό μέλλον που μας επιβάλλουν.